برای اینکه بتوانیم بر وقت خود بهتر مدیریت کنیم ، میبایست پنج گام برداریم. شما با انجام این پنج مرحله میتوانید مدیریت بروقت خود را بهبود بخشید. این پنج گام عبارتند از :
١- درک ارزش وقت
٢- تقسیم اوقات
٣- رفع آفات
٤- تنظیم برنامه
٥- تصمیم بر اجرا
هر یک از موارد فوق مکمل مورد قبلی خود است رها کردن چند مرحله و پرداختن به یک از آنها نمیتواند شما را یاری دهد. باید کوشش کنید که در کلیه ی موارد موفق شوید ، تا نتیجه ی نهایی کسب گردد.
١- درک ارزش وقت
درک
ارزش وقت، مهمترین گام در راه بهبود مدیریت وقت است . قدم نخستینی است که
اگر درست برداشته شود آگاهی برای رسیدن به مقصد را در طول مسیر به فرد
میدهد . غفلت از ارزش زمان است که باعث میشود فرد به آفات وقت خود توجه
نکند، در پی تقسیم اوقات خود و برنامه ریزی در زندگی نبوده و مصمم از
استفاده بهتر از وقتش نباشد.
٢- تقسیم اوقاتتقسیم
اوقات گام مهمی برای تنظیم برنامه ی روزانه به حساب میآید. اکثر کسانی که
نمیتوانند مدیریت موفقی بر وقت خود داشته باشند، در حقیقت قادر به تقسیم
اوقات خود نیستند.
در تقسیم اوقات باید به سه اصل توجه نمود:
۱- تفکیک اوقات
٢- اولویت بندی اقدامات
٣- بهبود مدت اجرا
هر یک از موارد فوق، جایگاه ویژهای در مدیریت وقت دارد و باید در به کارگیری آنها دقت نمود.
٣- رفع آفات
برای رفع آفاتی که باعث اتلاف وقت میشوند باید دو مرحله را پشت سر گذارد:
اول شناسایی آفات که از این طریق به آفات وقت خود پی خواهیم برد.
دوم مبارزه با آفات که راه حلهای لازم برای رفع آفات را به ما نشان داده و عمل به آنها منجر به از بین رفتن آفات وقت خواهد شد.
ما به سه نوع آفات وقت روبرو هستیم:
١- آفات خود که به خلقیات فردی ما بر میگردد.
٢- آفات دیگران که به علت خلقیات دیگران و به دلیل ارتباط ما با آنها بر ما تحمیل میشود .
٣-
آفات اتفاقات و حوادث که در اختیار ما نیست و گذشت روزگار بر ما تحمیل
میکند اگر چه ممکن است بعضی از آنها به علت عدم توجه ما و یا دیگران
اتفاق افتد. البته تجربه نشان داده است که بیشترین آفات وقت برای هر فرد
آفات خود است.
یکی از راههای مناسب برای شناسایی آفات وقت، بررسی عملکرد روزانه است. هر فرد با نوشتن اقداماتی که در روز انجام داده است و با تجزیه و تحلیل موارد برای مدت یک هفته تا یک ماه که بستگی به میزان گرفتاری وی به آفات وقت دارد، میتواند اشکالات موجود را بیاید.
٤- تنظیم برنامه
گام
چهارم در بهبود مدیریت وقت، تنظیم برنامه است ”تنظیم برنامه” در حقیقت
اجرایی نمودن مدیریت وقت است. عدهای در برابر برنامه مقاومت میکنند،
چرا که معتقدند برنامهریزی ما را در موارد غیر مترقبه در بند میکشد و
مسایل ناگهانی را در نظر نمیگیرند در حالی که برنامهریزی خوب در حقیقت
نه تنها باعث دربند شدن فرد نمیشود، بلکه باعث آزادی وی میگردد. یک
برنامهریز هوشیار برای تغییرات و بحرانها و آنچه انتظار آن نمیرفته
است، جایی در برنامه خود در نظر میگیرد. برنامهریزی وقت میگیرد، وقتی
که در حقیقت باعث حفظ اوقات در دراز مدت است و کلید اصلی در بهره برداری
موثر از وقت میباشد.
ابتدایی ترین طریق مدیریت بر وقت، فهرست کردن کارهایی است که فرد در روز باید انجام دهد . تغییرات شرایط روحی فرد و وضعیت سلامتی وی در پیگیری برنامه نقش دارد. پس نباید با برنامه ریزیهای غیر قابل انعطاف، مانعی بزرگ در راه نظم اوقات خود به وجود آورد.
٥- تصمیم بر اجرا
برای
اینکه بتوانید این گام نهایی را در مدیریت وقت بردارید، میبایست با توجه
به پنج اصل زیر تصمیم جدی بگیرید که لحظهای از کوشش برای بهبود مدیریت بر
وقت خود غافل نشوید:
١- اهمیت قائل شدن برای وقت